www.lokalmagasinet.no NYHETER | SAMLESIDE: Godt første år for polet i Son To. 15. nov. 2018
Meny
Samleside for artikler om Vinmonopolet Son etter ett års drift, med salgstall som overgår forventningene. Rykker butikken opp til kategori 3? Som vanlig på LMs samlesider står artiklene kronologisk med den seneste publisering øverst.

Bra salg også i vintermånedene

(23.06.17. Oppdatert 10:11) (Reporter Svein-H. Strand) Vinmonopolets anslag for kategori 2-butikken i Son var på ca 95.000 liter første driftsår. Men den stevner nå mot 108.000 liter i 2017 dersom året fortsetter som det har begynt og salget fra siste halvår i fjor blir kopiert. Svakvin dominerer fortsatt stort, per mai med 89 prosent av volumet. Det viser statistikken som LM i går fikk fra pressesjef Jens Nordahl. 

BILDET: Kundene strømmer inn til handel på det nye Vinmonopolet Son 12. mai i fjor. LM-foto: Svein-H. Strand

► Her er et godt signal for kraften i et bymessig Son i vekst: Selv vinter-månedene januar og februar i "sommerbyen" bidro pent – med et litersalg på 5.000-tallet.

De første fem månedene av dette første hele driftsåret har det i gjennomsnitt vært solgt over 8700 liter polvarer i måneden. Til sammen 43.631 liter ved utgangen av mai. Og de tre beste månedene gjenstår: Juni, juli og desember.

► Juli alene endte i fjor på 14.485 liter, juni på 10.711 liter. I julemåneden spratt salget opp hele 58 prosent fra november, til 10.401 solgte liter. 7,5 måneders drift i fjor genererte da et salg på ialt 71.094 liter.

Etableringen i Son tapper fortsatt kategori 4-butikken i Vestby for omsetning. Måned for måned etter at Son fikk sitt eget pol i mai i fjor, har salget gått litt ned. For tiden er det snakk om ca 6 prosent.

► For Vinmonopolet Son har LM, som i februar i år, fått skredersydd en statstikk som viser litersalget for hver kategori og underkategorier. Vi kommer i morgen med en egen artikkel om dette og om tilpassing av sortimentet i Son etter lokal etterspørsel. (Se også artikkel nedenfor.)

Polet i Son selger mer enn forventet 

(22.06.17) (Reporter Svein-H. Strand) Allerede før etableringen i mai 2016 ble det anslått at Vinmonopolet Son ville bli god butikk og dekke sine egne kostnader. Etter litt over ett års drift viser tallene at butikken mer enn innfrir forventningene.

► – Son har per i dag et salg som en stor kategori 2-butikk, sier pressesjef Jens Nordahl til LM før vi senere i dag får de eksakte salgstallene for totalvolum og for hvert vareslag.

Men rykker butikken opp til kategori 3, med et bredere utvalg? Og eventuelt når?

En uttalelse om dette avventes etter at LM i går tok opp spørsmålet med pressesjefen og distriktssjefen. Samt butikksjefen som Son har felles med butikken på Vinterbro.  

Når det gjelder omprofilering på kategori, så er vår policy på dette det samme som tidligere: Salgstall er en av faktorene som er avgjørende, sier pressesjef Nordahl og tilføyer:

Lokale forhold knyttet til det enkelte lokalet er selvsagt også avgjørende. Er det praktisk mulig å utvide? Krever omprofilering en ombygging? Hva koster i så fall en slik ombygging? Vil en omprofilering være regningssvarende om den krever ombygging? 

Nordahl kan også avsløre at Vinmonopolet for tiden jobber med å få på plass en ny strategi. Kategoritilhørighet etter totalvolum er her "noe vi ser på", som han sier.

Demografi, sesong og landsdel er nye faktorer som vil ha betydning for den framtidige kategoriplassering av butikkene, konkluderer Nordahl.

 


Lokalmagasinet.no (LM) er et uavhengig allment nettmagasin
Ansvarlig redaktør og utgiver: Svein-Harald Strand
Strand Prinfo, Postboks 160, 1556 Son, tlf 64 95 73 48
post@lokalmagasinet.no | www.lokalmagasinet.no
web: info helgeland