www.lokalmagasinet.no NYHETER | Fikk ny strømleverandør uten å ha løftet en finger To. 30. mars 2017
Meny

Fikk ny strømleverandør uten å ha løftet en finger

Publisert 05.08.16. Oppdatert 17:37 (LM Nyhetsdesk) Helt utrolig, og litt skremmende! Hvordan kan dette skje, undres en Hafslund-abonnent i Son. Vedkommende fikk i forrige uke faktura for strømforbruk i juni fra NorgesEnergi. Og dette uten å ha løftet en finger. Men historien er verre enn som så, for det hadde noen andre gjort på Elkjøp i Lørenskog.

► Fakturaen var adressert til riktig boligadresse i Son. Men postadressen (postboks) var ikke korrekt, slik Hafslund har den i sitt kunderegister.

En telefon til NorgesEnergi avdekket etter hvert merkverdige ting:

→ Bestillingen var foretatt ved Lørenskog Elkjøp 3. mars, og en sms om avtalen sendt til et ukjent telefonnummer.

→ Den nødvendige fullmakten var signert av en person med samme etternavn. I signaturen var to fornavn skrevet bare med initialer.


Før telefonamtalen ble avsluttet, ble det avtalt å oversende på e-post det som finnes skriftlig om den angivelige bestillingen.

► E-posten fra NorgesEnergi kom raskt, og i et dokumentvedlegg med overskriften "Bekreftelse på strømbestilling" står ikke bare adressen i Son, men også abonnentens fødselsdato.

Informasjon om tidspunktet for bestillingen på Lørenskog Elkjøp står også: Midt på natta, nærmere bestemt kl. 03:34 den 3. mars i år! Deretter følger den nevnte signaturen.

En nærmere titt på den tilsendte fakturaen viser både anleggsadresse, målepunkt-ID og målernummer i Son korrekt. Men kundenummeret er nytt som følge av "skiftet" fra Hafslund.

Tiden var nå kommet for å sjekke det oppgitte telefonnummeret. Det viste seg å tilhøre en mann i Sarpsborg-distriktet.

På nummeret svarte en mann som var innlagt på sykehus. Da han fikk høre hva det gjaldt, kunne han fortelle at han bare lånte sønnens mobiltelefon. Men han skulle gi beskjed om å ta kontakt.

Dette var om formiddagen forrige fredag, men ingen tok konktakt da eller senere.

Hos NorgesEnergi lovet en forskrekket kundekontakt å ordne opp.

Det hører med til historien at Hafslund-abonnenten i Son er totalabonnent hos dem. Abonnenten har derfor bare fått og betalt faktura for nettleie i juni. Fakturaen som feilaktig kom fra Norges-energi var som nevnt for strømforbruket.

► Kortversjon om det som har skjedd i etterkant:

NorgesEnergi har beklaget hendelsen skriftlig. De innvilger her gratis strøm hos dem for den aktuelle perioden og til 10. august. Men å rette opp i kundeforholdet til Hafslund, det må abonnenten som helt uforskyldig har havnet oppi dette gjøre selv, blir det sagt.
Lokalmagasinet.no (LM) er et uavhengig allment nettmagasin
Ansvarlig redaktør og utgiver: Svein-Harald Strand
Strand Prinfo, Postboks 160, 1556 Son, tlf 64 95 73 48
post@lokalmagasinet.no | www.lokalmagasinet.no
web: info helgeland