www.lokalmagasinet.no Hvorfor så morsk, Polet? To. 18. april 2019
Meny

HVORFOR SÅ MORSK, POLET?

(06.02.19) (Leserbrev) Dere kom nesten til topps i Norsk Kundebarometer 2018. Så hvorfor så morsk, Polet? Saken er denne: Jeg har bestilt en flaske vin på nettet for utlevering i polutsalget i Son. Bare én flaske denne gangen. Lite å reise til Sverige for, slik så mange andre gjør.

Da jeg kom hjem fra en sjelden utenlandsflytur i høst, orket jeg ikke stå i den lange avgiftsfrie vinkøen til regjeringen.

I stedet støtter jeg resten av norsk alkoholpolitikk og den fine lille polbutikken i Son, like ved der jeg er heldig å ha fritidsbolig. For å bygge opp om sonsbutikkens raison d’être bestiller jeg også varer de ikke har i hyllene.

Jeg får sms om at vinen er kommet og bes hentet. Men siden det ikke er min nærbutikk, kan det drøye og jeg får ny sms.

Da strammer polet tonen til: «Dette er en siste påminnelse om at du må hente din bestilling (…). Må hentes innen 7 dager etter dette vil ordren bli kansellert.» Som en inkassotrussel.

Dette er det ikke de hyggelige folkene i sonspolet som står bak. Men sikkert en maskin som de i Oslo kunne ha matet med vennligere formuleringer.

I Son vil de bare gjerne ha frigjort litt plass. Sender neppe flasken tilbake til Oslo. Den er ikke forhåndsbetalt, likevel sier polstemmen «Husk å ta med legitimasjon!» En gang var jeg så heldig å få et drops i Son, uten å vise leg – jeg på 72.

Blir det et fall på kundebarometeret i 2019, eller fikser de litt på standardtekstene sine?


Helge Falkenberg, Oslo
Lokalmagasinet.no (LM) er et uavhengig allment nettmagasin
Ansvarlig redaktør og utgiver: Svein-Harald Strand
Strand Prinfo, Postboks 160, 1556 Son, tlf 64 95 73 48
post@lokalmagasinet.no | www.lokalmagasinet.no
web: info helgeland